[textarea content='PGRpdiBjbGFzcz0iaGVhZGVyLWNvbnRlbnQtd3JhcCI+IDx1bCBjbGFzcz0idG9wYmFyLWNvbnRhY3QiPjxsaT48YSBocmVmPSJodHRwczovL2luc3RhZ3JhbS5jb20vbmFmaXNvdXRzb3VyY2U/aWdzaGlkPU16UmxPREJpTldGbFpBPT0iPjxzcGFuIGNsYXNzPSJmYWIgZmEtaW5zdGFncmFtIj48L3NwYW4+PC9hPjwvbGk+PC91bD4gPC9kaXY+' id='113664' /]
منطقه ویژه آزاد اقتصادی

منطقه ویژه آزاد اقتصادی

منطقه ویژه آزاد اقتصادی محدوده جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که به منظور جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و بین المللی ایجاد می‌شوند.منطقه ویژه اقتصادی منطقه‌ای است که در آن قوانین کسب و کار و تجارت با سایر نقاط کشور متفاوت است. مناطق ویژه آزاد اقتصادی در داخل مرزهای کشور واقع شده‌اند و هدف آنها همانطور که گفته شد شامل افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است. به منظور تشویق برپایی کسب و کارها در منطقه اقتصادی، سیاست‌های مالی تعریف می‌شود. این سیاست‌ها معمولاً شامل سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، سهمیه بندی، مقررات کاری و گمرکی است. علاوه بر این، شرکت‌ها ممکن است تعطیلات مالیاتی را ارائه دهند، که در صورت تاسیس در یک منطقه، آنها دوره‌ای از مالیات پایین را می‌دهند. شرکت زیبا رویان نفیس با احداث کارخانه خود در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان میزبان شما برای تولید در ظرفیت خالی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی (پرایوت لیبل آرایشی و بهداشتی/تولید قراردادی آرایشی و بهداشتی) می‌باشد.
ایجاد مناطق ویژه اقتصادی توسط کشور میزبان ممکن است با انگیزه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی باشد. مزایایی که یک شرکت با قرارگرفتن در یک منطقه ویژه اقتصادی به دست می‌آورد، به این معناست که می‌تواند کالاها را با هدف رقابت در سطح جهانی با قیمت پایین‌تر تولید و تجارت کند. در برخی از کشورها، این مناطق به دلیل داشتن شرایطی نه چندان بهتر از اردوگاه‌های کارگری با کارگرانی که حقوق بنیادین کار را انکار کرده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. برای بهره‌مندی از مزایای مناطق ویژه آزاد اقتصادی می‌توانید با عقد قرارداد تولید در ظرفیت خالی آرایشی و بهداشتی با لابراتوار آرایشی و بهداشتی نفیس از این شرایط استفاده کنید.
 منطقه ویژه اقتصادی به صورت جداگانه توسط هر کشور تعیین می‌شود. طبق گزارش‌ها، منطقه ویژه اقتصادی در روزهای اخیر به طور معمول شامل یک «منطقه جغرافیایی محدود؛ معمولاً محافظت شده از لحاظ فیزیکی؛ دارای مدیریت واحد؛ که مزایایی بر اساس مکان فیزیکی داخل منطقه؛ منطقه گمرکی مجزا (مزایای بدون عوارض گمرکی) و روشهای ساده» است. اما وظیفه مهم دولت در کنار این موارد حمایت از این صنایع در مقابل واردات است. گاه مشاهده می‌شود عدم‌حمایت دولت از صنعتگران منطقه ویژه و اجازه ورود بی‌رویه و قاچاق برخی محصولات موجب تعطیلی کارخانجات در این مناطق می‌شود. مناطق ویژه اقتصادی امکان رشد و توسعه اقتصادی، ورود سرمایه‌ها به چرخه اقتصاد، افزایش درآمد عمومی و اشتغال، همچنین بهبود وضعیت تکنولوژی صنایع را میسر می‌کند. علاوه‌بر این واحدهای تولیدی در مناطق ویژه می‌توانند از عوارض جانبی مثبت در کنار هم بهره‌مند شوند. برای مثال صنایعی که نیاز به بخش‌های تخصصی مختلف دارند می‌توانند با کنار هم قرار گرفتن در منطقه ویژه زنجیره تولید مناسبی با کاهش هزینه‌های واسطه‌ای ایجاد کنند. لابراتوار آرایشی و بهداشتی نفیس پیشرو در ارائه خدمات تولید در ظرفیت خالی آرایشی و بهداشتی (پرایوت لیبل آرایشی و بهداشتی/ تولید قراردادی آرایشی و بهداشتی) در منطقه ویژه آزاد اقتصادی سلفچگان.
ایجاد مناطق آزاد ویژه اقتصادی گامی در جهت توزیع دانش و تکنولوژی روز به نقاط مختلف کشور و ورود به فرآیند صنعتی شدن است. امروزه بسیاری از کشورهای موفق اقتصادی نظیر هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، سنگاپور، چین و تایوان مسیر توسعه اقتصادی خود را با پیوستن به بازارهای جهانی را از چنین کانال‌هایی تجربه کرده‌اند. اما متاسفانه در کشور ما عدم ‌نظارت صحیح و حمایت‌های بعدی از کارخانجات در مناطق ویژه، این کانال‌ها بعضا به را راهی برای بروز فساد و سرازیر شدن انواع واردات به داخل تبدیل کرده است. برخی سودجویان علاوه‌بر دریافت تسهیلات ارزان قیمت به بهانه واردات تجهیزات به منطقه و احداث کارخانه، به جای قدم گذاشتن در مسیر تولید، مناطق ویژه را به مکانی برای واردات محصولات از سایر کشورها با تعرفه پایین تبدیل کرده‌اند. این امر باعث شده مکانی که هدف اصلی آن توسعه تولید و اشتغال است، خروج تولیدکنندگان و افزایش واردات با قیمت پایین را نشانه‌گیری کند. لازمه استفاده مناسب از این مسیر و تشدید قدرت اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور، نظارت صحیح دولت در این بخش و استفاده از تجارب موفق سایر کشورها در تصمیم‌سازی در رابطه با این مناطق است.
اهداف کلی منطقه ویژه اقتصادی که به موجب قانون تشکیل و اداره ویژه اقتصادی و آیین نامه های اجرایی درآمده اند به شرح ذیل می باشد :
زمینه استراتژی نوین برای توسعه و گسترش منطقه به منظور افزایش تولید و صادرات را فراهم نموده و سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوری های برتر و نوین اقتصادی را ارتقا میدهد. فعالیت های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازار های منطقه‌ای و بین المللی را در این عرصه ایجاد میکند و باعث جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی می‌گردد و همچنین باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در کشور می‌شود ، هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازار‌های رقابتی جهان کاهش پیدا می‌کند و کمک به اجرای سیاست‌های توسعه منطقه‌ای و ایجاد قطب‌های اقتصادی و صنعتی می‌کند و در آخر پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه می‌شود. صدور مجوز ساخت و پایان کار بصورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در مناطق ویژه، ورود ماشین آلات خط تولید و ابراز و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات از مهم ترین مزیت های مناطق ویژه اقتصتدی محسوب می‌شوند .
فهرست مناطق ویژه اقتصادی ایران:
_ منطقه ویژه اقتصادی سیستان ( استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان رامشار )
_ منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ( استان خراسان رضوی ، شهرستان سبزوار )
_ منطقه ویژه اقتصادی سرخس ( استان خراسان رضوی ، شهرستان سرخس )
_ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ( استان قم ، شهرستان قم )
_ منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ( استان کرمان ، شهرستان سیرجان )
_ منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم ( استان کرمان ، شهرستان بم )
_ منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ( استان کرمان ، شهرستان رفسنجان )
_ منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب ( استان کرمانشاه ، شهرستان اسلام آباد غرب )
_ منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ( استان لرستان )
_ منطقه ویژه اقتصادی لرستان ( استان لرستان )
_ منطقه ویژه اقتصادی شیراز ( استان فارس ، شهرستان شیراز )
_ منطقه ویژه اقتصادی سهلان ( استان آذربایجان شرقی ، شهرستان تبریز )
_ منطقه ویژه اقتصادی تجاری سلماس ( استان آذربایجان غربی ، شهرستان سلماس )
_ منطقه ویژه اقتصادی پیام ( استان البرز، شهرستان کرج )|
_ منطقه ویژه اقتصادی عسلویه ( استان بوشهر ، شهرستان کنگان )
_ منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ( استان بوشهر ، شهرستان بوشهر )
_ منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ( استان تهران ، شهرستان تهران )
_ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ( استان خوزستان ، شهرستان بندر امام خمینی ( ره ) )
_ منطقه آزاد ویژه ویژه اقتصادی چابهار ( استان سیستان و بلوچستان ، شهرستان چابهار )
_ منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ( استان هرمزگان ، شهرستان بندر عباس )|
_ منطقه ویژه اقتصادی یزد ( استان یزد ، شهرستان یزد )
_ منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد ( استان مازندران ، شهرستان بهشهر )
_ منطقه ویژه اقتصادی کاوه ( استان مرکزی ، شهرستان ساوه )
_ منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ( استان هرمزگان ، شهرستان بندرعباس )

انتخابگر پوسته

دی ان ان